DarkBatman - Bermulanya Sebuah Transformasi

Cara Membina Otot

Sukan bina badan memerlukan kita membakar kalori, jadi kita perlu makan (amik kalori) melebihi jumlah kalori yang dibakar. kadang2 kite rase kita dah buat latihan yang betul, tapi kenape badan tak besar2 jugak….mane nak besar kalu jumlah kalori yg dibakar lebih kurang je ngan ape yang kita makan. Teruskan Membaca

Incoming search terms:

Cara Meningkatkan Kadar Metabolisme Badan

Salam semua..

Nak kuruskan badan salah satu caranya adalah dengan meningkatkan kadar metabolisme badan. Mungkin ramai yang dah tahu tapi tak salah berkongsi lagi sekali. Caranya?

1. Bina otot-otot (build Muscle) – Badan kita sebenarnya berterusan membakar kaloriwalaupun semasa kita berehat. Kadar metabolisma pada waktu kita berehat adalah lebih tinggi pada mereka yang lebih berotot. Setiap pound otot menggunakan 6 kalori sehari manakala setiap pound lemak hanya membakar 2 kalori sehari.

2. Bersenam aerobik atau berjogging – Bersenam aerobik/berjogging tidak membina otot namun ia mampu meninggikan kadar metabolisme selepas kita melakukannya.

3. Minum banyak air – Badan kita memerlukan air untuk memproses kalori. Apabila kita kekurangan air dalam badan (dehydrated), kadar metabolisme akan menurun. Dalam sehari seorang dewasa memerlukan 8 gelas air masak (plain water). Untuk kekalkan bekalan air dalam badan, kita hendaklah biasakan meminum air masak sebelum makan. Sebagai tambahan boleh juga memakan buah-buahan yang mana mengandungi kandungan air.

4. Campurkan ais dalam air – Minuman berais akan menggalakkan badan membakar lebih kalori semasa penghadaman tetapi dengan syarat air tersebut tiada tambahan gula atau cream/susu pekat manis.

5. Makan lebih kerap – Makan lebih kerap boleh membantu mengurangkan berat badan.Ambil snack setiap 3-4 jam akan membantu meningkatkan kadar metabolisme. Kajianmenunjukkan jika seseorang mengamalkan snack mereka akan makan kurang sewaktu makan tengahari dan makan malam.

6. Pedaskan masakan– Makanan yang pedas mengandungi bahan kimia yang bolehmeninggikan kadar metabolisme.

Chris Evans - Mens Health

7. Makan lebih protein – Badan membakar kalori 2 kali ganda bagi menghadamkan protein berbanding lemak atau karbohidrat. Sumber protein yang sihat adalah daging merah, ayam tanpa kulit, tauhu, kacang, telur dan susu rendah lemak.

8. Minum kopi – Tapi pastikan kopi yang diminum tidak dicampur cream dan gula.

Incoming search terms:

5 Aktiviti untuk Kekal Langsing dan Kurus

Salam semuaa..

Nak kurus dan langsing sebenarnya tak susah pun cuma perlukan usaha dan semangat yang kuat. Semua orang nak kurus, saya pun nak kurus tapi macam mana nak jadi kurus? Ada banyak cara nak kurus tapi salah satunya dengan mengawal jumlah pengambilan dan pembakaran kalori yang betul.

darkbatman

Apa jenis diet yang anda buat sekalipun, pastikan jumlah kalori yang anda ambil tidak lebih dari aktiviti yang anda kerjakan.  Aktiviti apa yang boleh bakar kalori?

Shopping

Sebut shopping mesti perempuan tersenyum melebar! Seharian berjalan di shopping mall takkan rasa penat andai anda perempuan. Walau setinggi bangunan mana dibina tapi setiap lot dipenuhi dengan barangan wanita, percaya lah perempuan takkan sesekali mengeluh apalagi merajuk. kehkehkeh!

Dengan shopping, anda mampu membakar sehingga  243 kalori.

Membersih Rumah

Membersih rumah ini antara aktiviti wajib bagi anda yang memiliki rumah. Selain rumah bersih, anda dapat bakar kalori sebanyak 80 dengan setengah jam mengemas rumah. Tiada lagi alasan untuk malas. Kehkehkeh!

Memasak

Memasak pun boleh membakar kalori? Aktiviti memasak selama 30 minit mampu bakar sebanyak 70 kalori. Lagi banyak menu memasak, lagi banyak kalori dibakar.

darkbatman

Jogging

Selain bakar kalori, dengan joging anda boleh melatih kekuatan otot kaki, perut dan punggung. Berapa banyak kalori akan dibakar? 374 kalori.

Naik Turun Tangga

Cara cepat nak langsingkan badan sekiranya anda ada tangga kat dalam rumah. Bayangkan, 30 minit anda naik turun tangga mampu membakar kalori sebanyak 200 tanpa perlu keluar rumah? Kalau takde tangga kat rumah, boleh cuba naik tangga kat shopping mall. Cadangan: Jangan naik lif dan parking kat tingkat paling bawah sekali. Kehkehkeh!

P/s: Senaman yang paling simple tapi kalau anda malas, takde gunanya. Paling penting nak cantik dan kurus ini haruslah penuh dengan keyakinan dan semangat.

Incoming search terms:

Muka Surat : 12Depan »